لینک *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه23
فهرست مطالب
1- تلاش، تعمق وتعقل در سیاست
2- لزوم اجتماع:
سیاست چیست؟
3- در جهت احراز حاکمیت:
4- بهره&rlm گیرى از قدرت:
چکیده:
نوشتار حاضر از ضرورت زندگى اجتماعى و طرح مساله ساماندهى و سازماندهى مناسب، که وجود نهادهاى اجتماعى و سیاسى را مى&rlm طلبد، آغاز مى&rlm گردد و پس از آن به تعریف تحلیلى سیاست پرداخته، به نوعى چشم انداز سیاست دینى نزدیک مى&rlm شود . سپس نقش زنان و مردان را در هرم سه وجهى قدرت سیاسى مورد بحث قرار داده، آنگاه به دیدگاههاى مختلف تاریخى، علمى و فرهنگى در مورد زنان و روبرداشتى سیاسى از آن و به حقوق زنان از دیدگاه اسلام و قرآن مى&rlm پردازد . پس از آن خود را به آیات مربوط به زنان، در ارتباط با فعالیت&rlm سیاسى نزدیک کرده، بعد از تفاسیر و نظریات، مساله راس هرم قدرت و قاعده آن را در آیات باز شناخته و شواهدى تاریخى را ارائه مى&rlm کند همچون اشاره قرآن به داستان ملکه سبا، بیعت زنان با پیامبر و هجرت و جهاد زنان . در پایان پس از بررسى نهایى نتیجه&rlm گیرى را به بخش نخست&rlm بحث کشانده و تردید خود را در مورد ابهام تاریخى - فرهنگى مربوط به زنان، تصریح مى&rlm کند .
کلیدواژه&rlm ها:
قرآن، سیاست، زن، حقوق زنان
نوع انسان را که اشرف موجودات عالم است&rlm به معنویت دیگر انواع و معاونت نوع خود حاجت است هم در بقاى شخص و هم در بقاى نوع . . . و چون وجود نوع، بى معاونت صورت نمى&rlm بندد و معاونت&rlm بى اجتماع محال است، پس
نوع انسان بالطبع محتاج بود به اجتماع .
زندگى، پویش هماره در فرآیند تاثیرگذارى و تاثیرپذیرى بر جهان پیرامون، و عمل مدام بر آنها و در یک عبارت حساسیت&rlm به رویدادهاى دنیاى پیرامونى، چه خاص و چه عام، مى&rlm باشد . این امر در جهان حیوانى تحت تاثیر پیش ساختگى&rlm است و برنامه&rlm ریزى کنونى کمتر در آن مداخله دارد و در دنیاى انسانى، نسبت&rlm به دنیاى حیوانى، برنامه&rlm ریزى از پیش تعیین شده، محدودتر یا جزیى&rlm تر است . اجتماعى بودن انسان علاوه بر اینکه اساس زیستى دارد، نیازى آگاهانه است . حقیقت این است که آدمى براى رفع نیازهاى خود - حتى نیازهاى جسمى - نیازمند نوعى برنامه&rlm ریزى است . گرچه قصد آن نداریم که به کوچکترین واحد اجتماعى یعنى خانواده از دیدگاه جامعه&rlm شناسى بپردازیم، ولى تاملى کوتاه در آن نمایانگر نیاز به برنامه&rlm ریزى و کوشش سازمان یافته براى بقا، تحول و امنیت&rlm خانواده است . انسان براى رفع نیازهاى خود، ایجاد امنیت و مقابله با پرخاشگرى طبیعت غیرحیوانى و حیوانى، و پرخاشگرى انسانى، نیازمند ابزارهایى است . اگرچه این ابزارها توانست انسانهاى اولیه را از برخى پرخاشگریها در حد بسیار محدود، محافظت نماید، اما ناکارامدى آن و نیاز به پناه جستن در یک شرایط خاص، اجتماع انسانى را بوجود آورده است .
اسپریگنز (1370) معتقد است که هیچ یک از نیازهاى انسانى، به صرف آرزو برآورده نمى&rlm شوند . بشر در بهشت عدن زندگى نمى&rlm کند که طبیعت تمام خواسته&rlm هایش را برآورده کند [ بلکه حتى با پرخاشگرى همیشگى او نیز روبروست] بقا و پیشرفت&rlm بشر به کار و کوشش او بستگى دارد [ . این است ] که انسانها
لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-98704-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%b2%d9%86-%d9%88-%d8%b3%d9%8a%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86/
- ۹۵/۰۵/۳۱